Ce am aflat despre trabucul cubanez și cultura cubaneză

Trabucul cubanez o metoda de invocare a zeilor

Nu știu alții cum sunt, dar eu sunt genul de persoană căreia îi place să „sape” după informații. Vreau să aflu ce, cum, unde când.

Informația mă face să simt la fel de bine precum mă face să mă simt tutunul de bună calitate. Prin urmare, o caut, o adulmec și când o găsesc, fiindcă sunt o persoană darnică, o împărtășesc tuturor.

În acest articol am decis să vă dezvălui ce am aflat despre trabucul cubanez și cultura cubaneza. Probabil știți, dar eu vă confirm. Trabucul face parte din cultura cubaneză din multe motive.

Se pare că acesta este o tradiție moștenită, organic, de la primii săi locuitori, aborigenii cubanezi numiți Taino. Cultivarea și consumul său a fost transmis din generație în generație creând un domeniu dintre cele mai complexe din America.

Calitatea sa excepțională la nivel mondial a devenit o sursă de bogăție. Semănatul său a reprezentat un loc de muncă pentru mulți țărani, în timp ce în orașe era creat trabucul sofisticat, dând astfel naștere culturii tutungeriilor. Inelele și etichetele litografice care le identifică sunt extrem de frumoase și au o culoare deosebită. Dar asta nu e tot, ocupă un loc indispensabil în moștenirea vizuală a cubanezilor.

Religiile hibride care au apărut pe acea insulă din Caraibe, precum Santeria și Palo Monte, folosesc fumul de tutun în scopuri magice și religioase în ritualurile lor.

Trabucul, produsul care a modelat o societate

Fiindcă fumatul este o plăcere pentru cubanezi, aceștia l-au inclus în religia lor și în manifestările lor artistice. Economia și societatea cubaneză s-au dezvoltat pe măsură ce trabucul câștiga popularitate și prestigiu mondial. Vizitarea unei fabrici de tutun astăzi, unde se păstrează o tradiție unică în lume, cum ar fi lectura, ne ajută să înțelegem cât de important este acest produs pentru insulari. Pentru ca timpul celor care lucrează la realizarea manuală a trabucului să treacă mai ușor, există persoane care le citesc acestora. Această tradiție a fost declarată de către UNESCO drept Patrimoniu Cultural al Națiunii, în noiembrie 2012, datorită valorilor tradiționale originale păstrate până astăzi.

Trabucul, un fum pentru zei

Când amiralul Christopher Columb a ajuns în Cuba în 1492, a fost întâmpinat de cubanezi în canoe fumând tutun foarte încântați. Evident, se înțelege de ce. Mai târziu, europenii sosiți în Lumea Nouă au început să fumeze și ei. Ulterior, Columb a remarcat că aspirarea acestei plante exotice a fost un mod original de a comunica și de a invoca zeii. El Behique, un vrăjitor din satele aborigene, încerca să rezolve problemele de sănătate sau alte dificultăți prin intermediul fumul de tutun.

Odată cu sosirea sclavilor aduși din Africa și fuziunea culturii lor cu cea europeană și cea aborigenă autohtonă, a apărut o nouă cultură, cea creolă, în care tutunul a continuat să aibă un rol religios important.

Santeria sau Regla de Osha, Palo Monte, precum și societatea secretă Abakua sau Naniguismo folosesc fumul de tutun ca o punte importantă pentru a comunica cu morții, pentru purificări religioase, pentru a îndepărta spiritele rele din corp și ca ofrandă adusă unor zeități. De aceea, uneori, unii adepți ai acestor religii, fumează tutun nu pentru deliciul lor personal, ci ca parte a ceremonialului, oferindu-l unei ființe superioare, fie că este un strămoș sau o zeitate protectoare.

Artă și trabucuri-etichetele litografice

Una dintre caracteristicile care definesc trabucul sunt inelele sale și etichetele care decorează cutiile. În principiu, acestea din urmă reprezintă garanția calității produsului și în al doilea rând decorează trabucul. De fapt, acestea au fost cele două motive care i-au motivat pe producătorii de trabucuri să folosească litografii în trabucuri: să-i protejeze contra falsificării lor și să le decoreze.

În Cuba de la începutul secolului al XIX-lea au existat mai multe ateliere litografice cu experiență, dar atelierul de litografie spaniolă sau litografie guvernamentală și atelierul de imprimare litografică a Societății Regale Patriotice din Havana au ieșit în evidență. Acestea două, împreună cu altele mai puțin importante, au reușit să răspundă nevoilor litografice ale producției în creștere de trabucuri la acea vreme.

Aceste litografii, uneori pline de obiceiuri locale și altele de inspirație străină, au devenit simboluri culturale cubaneze, recunoscute ca ceva indigen și tipic pentru Antilele Mari. Cubanezii se mândresc cu frumusețea litografiilor unor mărci precum Romeo și Julieta, Punch, El Rey del Mundo, La Gloria Cubana, La Sin Rival, Jose L. Piedra Brevas, pentru a numi doar câteva dintre cele mai frumoase.

Eleganța trabucurilor și etichetelor cutiei detrabucuri a stârnit atenția colecționarilor specializați în trabucuri cubaneze. A determinat realizarea de cărți și expoziții despre aceste reproduceri fermecătoare de care sunt mândri cubanezii.

Interesante informații am aflat, nu-i așa? Cu siguranță v-ați dat seama de valoarea mare pe care trabucul o are în cultura cubaneză. Arta, economia și societatea cubaneză au fost influențate de acest produs aparte. Ce spuneți, trageți un fum cubanez?